Wakacyjne kursy językowe w Niemczech i PASCH-Mint-Camp na Białorusi

Utworzono dnia 11.10.2019, 20:31

Dorota Niewiadomska

Podczas wakacji uczniowie naszej szkoły już po raz 12 skorzystali ze stypendiów Instytutu Goethego i wyjechali na kursy językowe. Dwoje uczniów Paulina i Julek uczestniczyli w trzytygodniowym kursie językowym dla młodzieży w Goslar, Michał i Franek wzięli udział w specjalistycznych warsztatach z programowania i robotyki w Mińsku.

Udział w kursach językowych to nie tylko wyjątkowa szansa nauki języka obcego w Niemczech czy możliwość poznania realiów kraju naszych sąsiadów, ale przede wszystkim szansa nawiązania kontaktów z młodymi ludźmi z całego świata, otwarcia się na świat i promocję naszego kraju, naszej kultury, naszej szkoły.

PASCH-Mint-Camp to warsztaty specjalistyczne, podczas których uczniowie interesujący się robotyką mogą rozwijać swoje talenty pod okiem specjalistów, to połączenie nauki języka obcego z naukę przedmiotów ścisłych.

Udział w ww. kursach językowych jest dla naszych uczniów możliwy dzięki udziałowi szkoły w programie PASCH – Szkoły Partnerzy Przyszłości. PASCH realizowany jest w Trąbkach Wielkich przez Dorotę Niewiadomską od  2008 roku, od początku istnienia programu, powstałego z inicjatywy ówczesnego ministra Spraw Zagranicznych, a obecnego prezydenta Niemiec Franka -Waltera Steinmeiera.

PASCH-Mint-Camp

W ostatnim tygodniu wakacji uczestniczyłem w obozie językowym organizowanym przez Instytut Goethego w ramach projektu PASCH. Odbywał się on w Mińsku, a jego tematyką była robotyka i programowanie, oczywiście w języku niemieckim. Oprócz polskiej grupy były tam osoby z Białorusi, Rosji oraz Ukrainy. Mimo początkowych trudności szybko nawiązaliśmy kontakt z osobami zza granicy. Świetnie się razem bawiliśmy rozmawiając i wspólnie uczestnicząc w zajęciach, które były bardzo ciekawe. Prowadzący zajęcia z programowania i robotyki byli bardzo mili i potrafili nas zainteresować. Zajmowaliśmy się min. tworzeniem gier i programowaniem robotów z użyciem ultradźwiękowych czujników. Oprócz zajęć tematycznych mieliśmy liczne wycieczki tj. wyjazd do aquaparku, grę terenową po  mieście, odwiedzenie studia gier Melsoft Games oraz liczne zajęcia w Instytucie Goethego (RPG, oglądanie filmów, przedstawienie swoich krajów).

PASCH-Mint-Camp to dobra zabawa, uczenie się nowych rzeczy i poznawanie wspaniałych ludzi. Nie żałuję wyjazdu do Mińska i serdecznie polecam go każdemu.

Michał Jasiak

Jugendkurs Goslar

Bardzo się cieszę  że, byłem na  kursie języka niemieckiego w Goslar, chociaż na początku byłem trochę przerażony, to teraz wiem, że naprawdę było warto. Przede wszystkim była bardzo miła atmosfera i super opiekunowie. Dzięki zajęciom z języka, które były trzy razy dziennie, dużo się nauczyłem i teraz mogę lepiej sie komunikować. W wolnym czasie zwiedzaliśmy dużo  ciekawych i interesujących miast w Niemczech, np. Erfurt, Getyngę, Wolfsburg,  spędzaliśmy też dużo czasu na zewnątrz,  grając w różne gry lub chodząc po mieście oraz po pobliskich górskich szlakach poznając góry Harz. Najlepsze z tego wszystkiego było jednak to że, mogłem poznać wspaniałych  ludzi z różnych zakątków świata, z którymi do teraz utrzymuje kontakt. Szczególnie dobrze rozumiałem sie z kolegami ze Słowenii i Serbii. Polecam taką przygodę każdemu, kto ma możliwość z niej skorzystać, a na pewno nie będzie żałować.