Poznaj Polskę - Kraków

Utworzono dnia 17.11.2022

W dniach 7-9.11.2022 uczniowie naszej szkoły poznawali zabytki Krakowa i okolic. Wycieczka została zorganizowana w ramach programu „Poznaj Polskę”, dofinansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Podczas wycieczki zwiedziliśmy najpiękniejsze i najważniejsze zabytki Krakowa. Najpierw odbyliśmy wspaniałą podróż do przeszłości, do czasów, kiedy Kraków był stolicą Polski. Barwne opowieści pana przewodnika sprawiły, że poznawanie Wzgórza Wawelskiego z Zamkiem Królewskim i Katedrą było piękna przygodą. Nauczyliśmy sie odczytywać ważne symbole, podziwialiśmy dokonania Polskich Królów, w tym Królowej Jadwigi, z zadumą zatrzymaliśmy się przy grobach Wielkich Polaków, np. T. Kościuszki, J. Piłsudskiego, A. Mickiewicza czy J. Słowackiego, a dotykając serca Dzwonu Zygmunta w myślach wypowiadaliśmy nasze marzenia. Zwiedzanie Krakowa kontynuowaliśmy na Starym Mieście,  podążając śladami Jana Długosza,  Jana Pawła II i Wita Stwosza. Z wielkim zainteresowaniem wysłuchaliśmy historii powstania wielkiego dzieła Wita Stwosza i podziwialiśmy kunszt artysty w „Ołtarzu Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny”. Podczas spaceru po Rynku Głównym dowiedzieliśmy się, jak zmieniało się miasto na przestrzeni wieków. Podczas naszej wycieczki pamiętaliśmy też, aby odwiedzić smoka wawelskiego, wysłuchać hejnału z wieży mariackiej i spróbować krakowskiego obwarzanka.

Kraków to nie tylko Stare Miasto i Wawel. Ciekawym punktem programu była historyczna, ukształtowana przez wielowiekowe sąsiedztwo chrześcijańsko-żydowskie, część miasta - Kazimierz. Wizyta tu była okazją do poznania kultury żydowskiej.

Kolejnym etapem naszej wycieczki było podziwianie piękna przyrody w Ojcowskim Parku Narodowym. Dzięki wspaniałej pogodzie mogliśmy w pełni rozkoszować się widokiem Maczugi Herkulesa, Zamku „Piekowa Skała” czy spacerem Doliną Prądnika i zwiedzaniem Groty Łokietka. Nasze wędrówki urozmaicały legendy i ciekawostki opowiadane przez panią przewodnik.

Ostatnim etapem naszej podróży była Kopalnia Soli w Wieliczce. Zwiedzanie Kopalni i Muzeum znajdujących się pod ziemią, podziwianie solnych dzieł sztuki, wędrówki solnymi korytarzami oraz historie legendy związane z górnikami i św. Kingą wywarły niezapomniane wrażenia.

Wycieczka do Krakowa była bardzo udana. Wszyscy wrócili szczęśliwi, pełni wrażeń.

Dorota Niewiadomska

Wyjazd do Krakowa

Wyjazd do Krakowa był wspaniały i pełen wrażeń. Pierwszego dnia zwiedziliśmy Katedrę na Wawelu. Szczególnie spodobały mi się dzwon Zygmunta oraz groby królewskie. Następnego dnia pojechaliśmy do Ojcowskiego Parku Narodowego. Maczuga Herkulesa była ogromna i wspaniała, ale inne skały też były fascynujące. Później pojechaliśmy do Kazimierza Żydowskiego. Synagogi Żydowskie były bardzo ciekawie zbudowane, jednak nie podobało mi się to, że kobiety nie mogą bezpośrednio razem z mężczyznami brać udziału w nabożeństwie. W środę pojechaliśmy do Wieliczki. Zwiedzaliśmy ją prawie trzy godziny, ale nie odczułam tego tak bardzo. Wygląd komór zrobionych prawie w całości z soli zapierał dech w piersiach. Krótko mówiąc wyjazd był naprawdę udany i chętnie przeżyłabym to jeszcze raz.